CHAPTER 9 Making optimal strategic decisions in conditions of weakly structured systems using cognitive modeling techniques
Ключові слова:
Managerial decision, Managerial decision, managerial decision making model, managerial decision making model, managerial decision making mechanism, managerial decision making mechanism, crisis, crisis, macroeconomic imbalances, macroeconomic imbalances, problem, problem, econometric approach, econometric approach, data-driven decision-making, data-driven decision-making, Highest Paid Person's Opinion, Highest Paid Person's Opinion, data-driven decision making capability, data-driven decision making capability, nformation and analytical support of managerial decisions, nformation and analytical support of managerial decisions, regression model, regression model, econometrics, econometrics, canonical analysis, canonical analysis, taxonomic analysis, taxonomic analysis, cluster analysis, cluster analysis, principal component method, principal component method, tree of opportunities, tree of opportunities, migration policy, migration policy, economic security, economic security, innovative development, innovative development, living standards of the population, living standards of the population, innovation infrastructure, innovation infrastructure, development management, development management, local development strategies, local development strategies, regional tourism markets services, regional tourism markets services, tourism, tourism, hotel and restaurant industry, hotel and restaurant industry, personnel innovation potential, personnel innovation potential, strategic management, strategic management, cognitive model, cognitive model, strategic process concept, strategic process concept, strategic decision, strategic decision, strategic change, strategic change, SWOT analysis, SWOT analysis, Potential square, Potential square, competitiveness, competitiveness, efficiency, efficiencyАнотація
У розділі проведено дослідження процесів прийняття управлінських рішень із застосуванням методики когнітивного моделювання, яка в умовах переважання якісних критеріїв прийняття рішень дозволяє забезпечити досягнення стратегічних цілей із врахуванням схожості та різниці впливу факторів на стратегічний процес. За результатами проведеного дослідження визначено основні етапи побудови когнітивної моделі, ідентифіковано ключові концепти та побудовано когнітивний граф для стратегічної поведінки підприємсва з урахуванням чинної ситуації субєкту господарування та ринку.
Метою даного дослідження виступала побудова когнітивної моделі прийняття управлінських рішень в умовах слабкоструктурованих систем, підкорених поліморфному впливу середовища функціонування.
Для досягнення визначеної мети застосовувалися методи теоретичного аналізу, узагальнення та систематизації – для побудови алгоритму застосування когнітивного моделювання стратегічного управління; графічні і табличні методи – для наочного представлення статистичного матеріалу, візуалізації отриманих теоретичних та практичних положень; когнітивного моделювання – для формалізації процесів прийняття рішень в сфері стратегічного управління за допомогою побудови когнітивної карти.
В процесі дослідження визначено актуальність застосування когнітивного моделювання для обгрунтування оптимальних стратегічних рішень в умовах управлінських систем, які діють за невизначеності та поліморфності середовища та чинників, які його формують. Доведено, що процес стратегічного управління відповідає вимогам до слабкоструктурованих систем, визначено переваги методики когнітивного моделювання для стратегічного процесу на прикладі ситуації провадження стратегічних змін. Здійснено побудову когнітивної карти (графу) процесу ухвалення стратегічних рішень у сфері провадження стратегічних змін на гірничо-збагачувальних підприємствах із урахування впдиву наступних концептів: цілі стратегічних змін; цілі реалізації стратегії підприємства; тривалість лагу змін; рівень заохочення команди змін; порогові можливості стратегічних змін; унікальні можливості стратегічних змін; середні можливості стратегічних змін; достатність потенціалу стратегічних змін; опір змінам; фідуціарність корпоративної культури. Цільовими концептами у моделі визначено цілі стратегічних змін та цілі стратегії підприємства. Всі інші концепти моделі визначені як некеровані.
Прикладний характер запропонованої методики обґрунтовано його практичним застосуванням за фактичними даними реалізації стратегічного процесу в умовах гірничо-збагачувальної галузі України. За результатами моделювання впливу показників когнітивної моделі на чинники управління стратегічними змінами рекомендовано першочергове врахування в ході реалізації управлінського впливу: тривалості лагу стратегічних змін; порогового рівня можливостей стратегічних змін; заохоченості команди змін. Сильними сторонами застосування методики когнітивного моделювання для прийняття оптимальних управлінських рішень визначено її універсальність та можливості врахування суб’єктивних моделей управлінських ситуацій і управлінської діяльності в цілому, побудованої на професійному (когнітивному) досвіді особи, яка приймає управлінське рішення.

ECONOMETRIC MODELING OF MANAGERIAL DECISIONS AT THE MACRO AND MICRO LEVELS
##submission.downloads##
Опубліковано
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.