PROBLEMS AND PROSPECTS OF TRAINING IN HIGHER SCHOOL: PEDAGOGICAL, PHILOLOGICAL, PSYCHOLOGICAL AND INTERCULTURAL ASPECTS
Ключові слова:
фінансово-економічна психологія, інклюзивна вища освіта, освітні мігранти, соціальні мережі, комунікація, мультикультуралізм, особистісний розвиток, етнопсихологічні особливості особистості, професійно-комунікативна компетентність, інноваційні технології навчання іноземцівКороткий опис
Колективну монографію присвячено розгляду проблем і перспектив підготовки студентів у вищій школі, а саме її педагогічних, філологічних, психологічних та міжкультурних аспектів. Головним завданням вищої освіти сьогодні є особистісний розвиток, формування професійної та соціально-коммуникативної компетентності студентів.
У монографії обґрунтовано методичні основи практики психологічного дослідження у сфері фінансування інклюзивних освітніх інституцій і визначено систему методологічних принципів і способів її організації, підібрано відповідні методи та психологічні методики, придатні для емпіричного дослідження у сфері психології фінансів. Досліджено проблему організації сприятливих умов навчання для іноземних студентів як фактору, що є одним з важливих завдань вищої освіти, визначено психолого-психологічні чинники, що забезпечують можливість її ефективної реалізації у закладах вищої освіти. Розроблено систему принципів побудови програм навчальних дисциплін мовної підготовки освітніх мігрантів, визначено їхні функції, складники компетентностей іноземних здобувачів вищої освіти відповідно до завдань оволодіння мовою, схарактеризовано методи навчання, критерії оцінювання та засоби контролю. Презентовано методичні напрацювання з розвитку усіх видів мовленнєвої діяльності іноземних студентів з використанням мультимедійних технологій, сучасного соціально-мережевого контенту. Проаналізовано сучасні підходи до інклюзивної освіти як засобу сприяння соціальної рівності здобувачів з особливими потребами, розвитку їхніх навичок соціалізації та адаптації до умов навчання, формування індивідуальної освітньої траєкторії, працевлаштування. Досліджено роль соціальних мереж у житті студентів та їх вплив на педагогічний процес, з’ясовано різні аспекти взаємодії студентів із соціальними мережами. Вивчено сутність, особливості та функціональну ролі комунікації в сучасному суспільстві в контексті розвитку інклюзії, інклюзивного соціуму та середовища, міжкультурної комунікації та мультикультуралізму. З метою підвищення якості формування в китайських студентів професійної компетентності під час навчання у ЗВО України досліджено вплив рідної мови та особливостей мовної картини світу.
Запропоновані теоретичні, методологічні та прикладні питання підготовки студентів у вищій школі носять теоретичний та практичний інтерес для науковців, педагогів-практиків та органів державного управління.
CHAPTER 1 Methodological foundations of the psychology of finances of state educational institutions in the conditions of globalization
by Marian Tripak, Illia Dmytriiev, Anton Kholodov, Nelia Nikulina, Svitlana Rudenko
https://doi.org/10.15587/978-617-7319-94-7.ch1
CHAPTER 2 Psychological and pedagogical factors in the organization of education of foreign students in the educational space of higher education institutions
by Nadiia Morhunova, Illia Dmytriiev, Gulnara Ikhsangaliyeva, Zhanna Nurzhanova, Lyudmyla Prylutska
https://doi.org/10.15587/978-617-7319-94-7.ch2
CHAPTER 3 Principles of the structure and functions of work programs of curriculum disciplines of the linguistic cycle for educational migrants
by Natalia Ushakovа, Iryna Kushnir, Ibrahim Abdallah Al-shaboul, Alina Yashchenko, Nadiia Morhunova
https://doi.org/10.15587/978-617-7319-94-7.ch3
CHAPTER 4 Multimedia technologies in teaching the Ukrainian language as a foreign language
by Stanislava Prykhodko, Daria Riazantseva, Tetiana Uvarova, Alina Borysova, Tetiana Alekseenko
https://doi.org/10.15587/978-617-7319-94-7.ch4
CHAPTER 5 Inclusive education – a means of promoting social equality and development of people with SEN in higher education institutions
by Olena Bachynska, Maryna Bachynsʹka, Gennadiy Kucherov, Tеtiana Marchak, Yaroslav Susharnyk
https://doi.org/10.15587/978-617-7319-94-7.ch5
CHAPTER 6 The role of the social network in the life of students and its impact on the pedagogical process: analysis on the example of Educational Rehabilitation Institution of Higher Education Kamyanets-Podilsky State Institute
by Oleksandr Shevchuk, Oksana Palyliulko, Iryna Zavadska, Liudmyla Komarnitska, Volodymyr Dudchenko
https://doi.org/10.15587/978-617-7319-94-7.ch6
CHAPTER 7 Socio-psychological and socio-cultural features of communication in an inclusive educational space and in the conditions of multiculturalism
by Yuliana Vlasenko, Nataliia Zhyliak, Maryna Voloshchuk, Inna Humeniuk, Nataliia Storozhuk
https://doi.org/10.15587/978-617-7319-94-7.ch7
CHAPTER 8 The influence of the national mentality of Chinese students on the formation of professional and communicative competence using innovative technologies
by Bai Jisheng, Yang Honghao, Zhang Caijing, Nadiia Morhunova
https://doi.org/10.15587/978-617-7319-94-7.ch8
Посилання
Vaize, P. (1993). Homo economicus y homo sociologicus: monstry sotsialnykh nauk. THESIS, 3, 115–130.
Butko, M., Nezhyvenko, A., Pepa, T. (2016). Ekonomichna psykholohiia. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury, 232.
Patsula, A. V., Kolesnyk, N. N., Sotnykov, A. A., Sukhynyn, Y. V. Model upravlinnia sotsialnymy faktoramy ekonomichnoi povedinky naselennia rehionu. Available at: http://www.kniga.com/books/preview_txt.asp?sku=ebooks337868
Moskalenko, V. V. (2012). Ekonomichna kultura osobystosti: sotsialno-psykholohichnyi aspekt. Kyiv: Nika-Tsentr, 348.
Konverskyi, A. Ye., Lubskyi, V. I., Horbachenko, T. H., Buhrov, V. A., Kondratieva, I. V.; Konverskoho, A. Ye. (2004). Osnovy naukovo-doslidnoi roboty. Kyiv: Vyd.-polihr. tsentr «Kyivskyi universytet».
Rybalka, V. V. (2003). Metodolohichni pytannia naukovoi psykho-lohii (dosvid osobystisno tsentrovanoi systematyzatsii katehorialno-poniattievoho aparatu). APN Ukrainy; In-t pedahohiky i psykholohii profesiinoi osvity. Kyiv: Nika-Tsentr, 204.
Suimenko, E. I. (2004). Homo economicus suchasnoi Ukrainy. Povedinkovyi aspekt. Kyiv: Instytut sotsiolohii NANU, 294.
Tatenko, V. O. (2012). Metodolohichni problemy suchasnoi psykholohii. Pedahohika i psykholohiia. Visnyk Akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy, 1 (74), 14–21.
Turynina, L. O. (2018). Metodolohiia ta metody psykholohichnoho doslidzhennia. Kyiv: DP Vydavnychyi dim «Personal», 206.
Furman, A. V. (2013). Metodolohiia paradyhmalnykh doslidzhen u sotsialnii psykholohii. Ternopil: Ekonomichna dumka, 196.
Shchedrovytskyi, H. (2004). Metodolohichna orhanizatsiia systemno-strukturnykh doslidzhen i rozrobok. Psykholohiia i suspilstvo, 2, 30–49.
Nwabueze, U., Mileski, J. (2018). Achieving competitive advantage through effective communication in a global environment. Journal of International Studies, 11 (1), 50–66. doi: https://doi.org/10.14254/2071-8330.2018/11-1/4
Levchenko, Ia., Dmytriiev, I., Dmytriieva, O., Shevchenko, I., Britchenko, I.; Dmytriiev, I., Levchenko, Ia. (Eds.) (2021). Methodological fundamentals of support of scientific and educational institutions through targeted capital investments. Problems and prospects of development of the road transport complex: financing, management, innovation, quality, safety – integrated approach. Kharkiv: РС ТЕСHNOLOGY СЕNTЕR, 2-16. doi: http://doi.org/10.15587/978-617-7319-45-9.ch1
Tripak, M. M. (2018). Psykholohiia finansiv. Kamianets-Podilskyi: TNEU, 296.
Semenenko, I. Ye. (2015). Pedahohichnyi suprovid fakhovoi pidhotovky inozemnykh studentiv vyshchykh tekhnichnykh navchalnykh zakladiv. Kharkiv: «Madrid», 143.
Vasiuk, O. V. (2017). Organizational activity of the tutor in higher education institutions. Naukovyi visnyk Natsionalnoho universytetu bioresursiv i pryrodokorystuvannia Ukrainy. Seriia: Pedahohika, psykholohiia, filosofiia, 277, 38–42.
Boiko, A. M. (2011). Tiutor – yakisno vyshcha pedahohichna pozytsiia i novyi prostir dukhovno-moralnoi vzaiemodii. Pedahohichni nauky, 2, 4–10.
Kuzmenko, N. V. (2015). Pedahohichna vzaiemodiia v stosunkakh «kurator-studenty» v konteksti pozaaudytornoi vykhovnoi roboty. Pedahohika ta psykholohiia, 49, 327–335.
Bar-On, R. (2006). The Bar-On model of emotional-social inteligence (ESI). Psicothema, 18, 13–25.
Malakhova, S. M. (2016). Problems of intercultural communication of foreign students: pedagogical aspects. Medychna osvita, 1, 32–34.
Kozak, A. V. (2013). Mizhkulturna komunikatsiia u konteksti dialohu kultur. Naukovi zapysky Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka. Seriia: Filolohichni nauky, 118, 106–110.
Morhunova, N. S. (2016). Psychological aspect of tutor and curator activities in the process of working with foreign students in higher educational institutions of Ukraine. Pedahohika ta psykholohiia, 53, 330–339.
Poyatos, F. (1997). the reality of multichannel verbal-nonverbal communication in simultaneous and consecutive interpretation. Nonverbal Communication and Translation, 249–282. doi: https://doi.org/10.1075/btl.17.21poy
Khomulenko, T. B., Pidchasov, Ye. V. (2008). Osnovni pidkhody do problemy sotsialno-psykholohichnoi adaptatsii. Visnyk Kyivskoho mizhnarodnoho universytetu. Seriia: Psykholohichni nauky, 12, 147-158.
Morhunova, N. S., Yelchaninova, T. M. (2014). Scientific approaches to research of psychologicalfeatures of adaptation of foreign students to teaching in higher education institutions of Ukraine. Visnyk KhNPU im. H.S. Skovorody. Psykholohiia, 47, 139–148.
Kostenko, N., Ivanov, V. (2003). Dosvid kontent-analizu: modeli ta praktyky. Kyiv: Tsentr vilnoi presy, 200.
Trostynska, O. M., Ushakova, N. I., Biei, L. B., Petrov, I. V. (2010). Navchalnyi kompleks z ukrainskoi movy dlia inozemtsiv. Vykladannia mov u vyshchykh navchalnykh zakladakh osvity, 16, 232–238.
Ushakova, N. I., Trostynska, O. M., Kushnir, I. M. (2021). Formation and development of methodology of language training for foreign students of a classical university. Part 1. Teaching students of non-linguistic specialties. (2021). Teaching Languages at Higher Institutions, 38, 205–235. doi: https://doi.org/10.26565/2073-4379-2021-38-14
Pro zatverdzhennia standartu vyshchoi osvity za spetsialnistiu 229 «Hromadske zdorovia» dlia druhoho (mahisterskoho) rivnia vyshchoi osvity (2017). Nakaz No. 1383. 12.12.2017. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/12/17/229-gromadske-zdorovya-magistr.pdf
Pro vyznannia takym, shcho vtratyv chynnist, nakazu Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 04 kvitnia 2006 roku No. 260 (2016). Nakaz MON No. 997. 18.08.2016. Available at: http://osvita.ua/legislation/Vishya_osvita/52124/
Trostynska, O. M., Ushakova, N. I. (2008). Intehruvannia zmistovoi ta orhanizatsiinoi skladovykh navchannia u modulnii prohrami z ukrainskoi movy dlia inozemnykh studentiv-nefilolohiv. Vykladannia movy u vyshchykh navchalnykh zakladakh osvity na suchasnomu etapi. Kharkiv: Konstanta, 92–101.
Ushakova, N. I., Dubichynskyi, V. V., Trostynska, O. M. (2011). Kontseptsiia movnoi pidhotovky inozemtsiv u VNZ Ukrainy. Vykladannia mov u vyshchykh navchalnykh zakladakh osvity na suchasnomu etapi. Mizhpredmetni zviazky. Naukovi doslidzhennia. Dosvid. Poshuky, 19, 136–146.
Pro zabezpechennia funktsionuvannia ukrainskoi movy yak derzhavnoi (2019). Zakon Ukrainy No. 2704-VIII. 25.04.2019. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2704-19?fbclid=IwAR0bJoqawYs6yC-XQ_fWhRCrEUmr0RBRTH%20BRuqDBaV5Ij8AbTu451gZBQqE#top
Trostynskoi, O. M., Ushakovoi, N. I. (Eds.) (2008). Yedyna typova navchalna prohrama z ukrainskoi movy dlia studentiv-inozemtsiv osnovnykh fakultetiv nefilolohichnoho profiliu vyshchykh navchalnykh zakladiv Ukrainy III–IV rivniv akredytatsii; Hryf MONU. Ch. 3. Kyiv, 50.
Pro vyvchennia ukrainskoi (rosiiskoi) movy inozemnymy studentamy ta aspirantamy (2006). Nakaz MON Ukrainy No. 260. 04.04.2006. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/npa/5a1fe983099cc.pdf
Ukrainska mova yak inozemna (2017). Prymirna prohrama navchalnoi pidhotovky fakhivtsiv druhoho (mahisterskoho) rivnia vyshchoi osvity. Kyiv, 154.
Standartyzovani vymohy: rivni volodinnia ukrainskoiu movoiu yak inozemnoiu A1–S2. Zrazky sertyfikatsiinykh zavdan (2020). Kyiv: Firma «INKOS», 186.
Kushnir, I. (2019). Contemporary linguodidactics of Ukrainian as a foreign language: achievements, problems, perspectives. (2019). Teaching Languages at Higher Institutions, 34, 93–107. doi: https://doi.org/10.26565/2073-4379-2019-34-07
Pro osvitu (2017). Zakon Ukrainy No. 2145-VIII. 05.09.2017. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Bihych, O. B., Borysko, N. F., Boretska, H. E. et al.; Nikolaieva, S. Yu. (2013). Metodyka navchannia inozemnykh mov i kultur: teoriia i praktyka. Kyiv: Lenvit, 590.
Bakum, Z. M. (2006). Tekstotsentryzm u suchasnii systemi pryntsypiv navchannia ukrainskoi movy. Pedahohichni nauky, 47, 91–94.
Pentyliuk, M. I., Okunevych, T. H., Muntian, S. V.; Palykhata, E., Petryshyna, O. (Eds.) (2021). Suchasni pidkhody do navchannia ukrainskoi movy maibutnikh uchyteliv-slovesnykiv u konteksti idei novoi ukrainskoi shkoly. Stratehichni napriamy rozvytku suchasnoi ukrainskoi linhvodydaktyky. Ternopil: Pidruchnyky i posibnyky, 43–56.
Kushnir, I. M. (2021). From text-centrism to discourse-centrism in teaching the Ukrainian as a foreign language. Collection of Research Papers Pedagogical Sciences, 96, 21–27. doi: https://doi.org/10.32999/ksu2413-1865/2021-96-3
Mardarenko, O. V. (2013). Interaktyvni komunikatyvni tekhnolohii osvity: mobilne navchannia yak nova tekhnolohiia v pidvyshchenni movnoi kompetentsii studentiv nemovnykh VNZ. Informatyka ta matematychni metody v modeliuvanni, 3 (3), 288–293.
Oxford English Dictionary. Available at: http://www.oed.com
Hrytsyk, N. V. (2015). The technology of podcasting in teachinga foreign language (for professional purpose). Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky, 124, 24–26.
Meadows, D. (2003). Digital Storytelling: Research-Based Practice in New Media. Visual Communication, 2 (2), 189–193. doi: https://doi.org/10.1177/1470357203002002004
Robin, B. What is Digital Storytelling? Educational Use of Digital Storytelling. Available at: http://digitalstorytelling.coe.uh.edu/page.cfm?id=27
Podlinyayeva, O. (2017). Media Technologies In Education: Creation And Use Of Digital Storytelling. Physical and Mathematical Education, 4 (14), 256–260.
Barret, H. (2006). Researching and Evaluating Digital Storytelling as a Deep Learning Tool. Available at: https://www.learntechlib.org/primary/p/22117/
Zolochevska, M., Nazarenko, L. (2019). Motivational Aspect of the Use of Digital Storytelling Technology. Bulletin of Luhansk Taras Shevchenko National University, 1 (1 (324)), 175–183. doi: https://doi.org/10.12958/2227-2844-2019-1(324)-1-175-183
Tolisano, S. R. (2009). Digital Storytelling Tools for Educators. Available at: http://langwitches.org/blog/wp-content/uploads/2009/12/Digital-Storytelling-Guide-by-Silvia-Rosenthal-Tolisano.pdf
Morra, S. (2013). 8 Steps to Great Digital Storytelling. Edtechteacher. Available at: https://edtechteacher.org/8-steps-to-great-digital-storytelling-from-samantha-on-edudemic/
Ivashnova, S. (2012). Vykorystannia sotsialnykh servisiv ta sotsialnykh merezh v osviti. Naukovi zapysky NDU im. M. Hoholia. Psykholoho-pedahohichni nauky, 2, 15–17.
Shcherbakov, O. V., Shcherbyna, H. A. (2012). Social network for learning support at the university. Systemy obrobky informatsii. Informatsiini tekhnolohii v osviti i medytsyni, 8 (106), 159–162.
Mainaev, F. Y. (2016). Social Networks usage in online study. Innovative solutions in modern science, 2 (2), 1–9.
Milrad, M.; Nyíri, J. K. (Ed.) (2003). Mobile learning: challenges, perspectives, and reality. Mobile learning essays on philosophy, psychology and education. Vienna: Passagan Verlag, 151–164.
Hurevych, R. S. (2015). Formuvannia osvitnoho informatsiinoho seredovyshcha dlia pidhotovky kvalifikovanykh robitnykiv u profesiino-tekhnichnykh navchalnykh zakladakh. Vinnytsia: Planer, 426.
Andrushko, Y., Stetsenko, I., Averina, K., Alieksieienko, T., Marchak, T., Dorofey, S. (2020). Emotional Intelligence of Employees of Risky Professions: Theoretical and Empirical Discourse of the Research. Brain. Broad research in artificial intelligence and neuroscience, 11 (4), 72–88. doi: https://doi.org/10.18662/brain/11.4/142
Bilyk, V., Yashchuk, S., Marchak, T., Tkachenko, S., Goncharova, V. (2021). Organization of the Educational Process on Natural Science Training in Higher Education Institutions on the Basis of Innovation and Heuristics. Postmodern Openings, 12 (2), 78–108. doi: https://doi.org/10.18662/po/12.2/298
Hladush, V. A., Baranets, Ya. Yu. (2015). Do pytannia formuvannia formuvannia profesiinoi kompetentnosti pedahoha inkliuzyvnoho zakladu. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu imeni Alfreda Nobelia. Seriia «Pedahohika i psykholohiia», 1 (9), 71–78.
Hladush, V. A., Kozlinska, A. (2017). Kroky zaprovadzhennia inkliuzyvnoi osvity v Ukraini. Aktualni problemy pedahohiky, 4, 39–46.
Hladush, V. A., Parkhomenko, M. V. (2016). Do pytannia profesiinoi pidhotovky pedahoha systemy inkliuzyvnoi osvity. Naukovyi chasopys NPU im. M. P. Drahomanova. Seriia 19. Korektsiina pedahohika ta spetsialna psykholohiia, 32 (1), 44–48.
Holovan, L. P. (2012). Inkliuzyvna osvita dlia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy. Borysten, 10, 14–17.
Kolupaieva, A. A. (2009). Inkliuzyvna osvita: realii ta perspektyvy. Kyiv: «Sammit-Knyha», 272.
Kuzava, I. B. (2013). Inkliuzyvna osvita doshkilnykiv, yaki potrebuiut korektsii psykhofizychnoho rozvytku: teoriia i praktyka. Lutsk: PP Ivaniuk V. P., 292.
Panok, V. H. (2012). Inkliuzyvna osvita ta zavdannia diialnosti psykholohichnoi sluzhby. Multydystsyplinarnyi pidkhid yak metodolohichna osnova inkliuzyvnoho navchannia. Dnipropetrovsk: «Svidler A. L», 14–23.
Pro zatverdzhennia kontseptsii rozvytku inkliuzyvnoho navchannia (2010). Nakaz MON Ukrainy No. 912. 01.10.2010. Available at: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-kontseptsii-rozvitku-inklyuzivnogo-navchannya
Chupina, K. O.; Zhuravlova, L. P., Kotlova, L. O., Marchuk, K. A. (Eds.) (2019). Cotsialnopsykholohichnyi suprovid studentok z invalidnistiu v umovakh zakladu vyshchoi osvity. Aktualni problemy osobystisnoho zrostannia. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU imeni Ivana Franka, 278.
Junco, R. (2012). The relationship between frequency of Facebook use, participation in Facebook activities, and student engagement. Computers & Education, 58 (1), 162–171. doi: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.08.004
Kirschner, P. A., Karpinski, A. C. (2010). Facebook® and academic performance. Computers in Human Behavior, 26 (6), 1237–1245. doi: https://doi.org/10.1016/j.chb.2010.03.024
Manca, S., Ranieri, M. (2016). Is Facebook still a suitable technology-enhanced learning environment? An updated critical review of the literature from 2012 to 2015. Journal of Computer Assisted Learning, 32 (6), 503–528. doi: https://doi.org/10.1111/jcal.12154
Pimmer, C., Pachler, N. (2014). Mobile learning in informal settings: A study of student-generated content for language learning in the wild. ReCALL, 26 (3), 259–275.
Ravid, G., Rafaeli, S. (2014). Online motivational factors: Incentives for participation and contribution in Wikipedia. Computers in Human Behavior, 30, 764–772.
Schuck, L., Kearl, H. (2018). The impact of social media on children, adolescents, and families. Pediatrics, 141 (2), 197–202.
Selwyn, N. (2009). Faceworking: Exploring students’ education‐related use of Facebook. Learning, Media and Technology, 34 (2), 157–174.
Twenge, J. M., Campbell, W. K. (2018). Associations between screen time and lower psychological well-being among children and adolescents: Evidence from a population-based study. Preventive Medicine Reports, 12, 271–283. doi: https://doi.org/10.1016/j.pmedr.2018.10.003
Wang, Q., Chen, W., Liang, Y. (2011). The effects of social media on college students. Journal of Educational Technology Development and Exchange, 4 (1), 1–14.
Whittaker, J., Morales, M., Al-Sabbagh, M. (2013). Social media and college admissions: The first longitudinal study. Journal of Marketing for Higher Education, 23 (1), 1–18.
Wilson, K., Raaheim, K., Yang, S. (2014). Social media and the well-being of children and young people: A literature review. Children & Society, 28 (5), 425–438.
Baranovska, O. (2016). Vykorystannia sotsialnykh merezh v navchalnomu protsesi: perevahy ta ryzyky. Molodyi vchenyi, 4 (32), 39–42.
Kuzmenko, O. (2017). Vykorystannia sotsialnykh merezh yak zasib komunikatsii mizh studentamy ta vykladachamy u vyshchykh navchalnykh zakladakh. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia», 25, 101–105.
Lytvynova, S. (2020). Vykorystannia sotsialnykh merezh u pedahohichnomu protsesi: perevahy ta nedoliky. Naukovyi visnyk Polissia, 1 (17), 160–166.
Maliuk, I. (2019). Vykorystannia sotsialnykh merezh u navchalnomu protsesi: dosvid ta perspektyvy. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka, 2 (95), 74–78.
Tkachenko, N. (2018). Vykorystannia sotsialnykh merezh u pedahohichnomu protsesi: pozytyvni ta nehatyvni aspekty. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: Pedahohika, 1 (2), 103–109.
Bebyk, V. M. (2011). Hlobalne informatsiine suspilstvo: poniattia, struktura, komunikatsii. Informatsiia i pravo, 1 (1), 41–49. Available at: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/38933/09-Bebik.pdf?sequence=1
Berehova, M. I. (2019). Didactic and practical preparation of future correctional teachers to work in an inclusive educational space. Lviv.
Bodelan, O. R. (1998). Vplyv intelektualnykh i komunikatyvnykh osoblyvostei ditei na yikh psykholohichnu adaptatsiiu. Kyiv: Nauka i osvita, 206.
Hlavnyk, O. P., Maksymenko, S. D., Maksymenko, K. S. (2003). Hotovnist dytyny do navchannia. Kyiv: Mikros-SVS, 94.
Drozhzhyna, S. (2008). Multykulturalizm: teoretychni ta praktychni aspekty. Politychnyi menedzhment, 3, 96–106.
Horbunova, L. S. (2014). Transcultural Education Strategy in the Context of Globalization Challenges. Filosofiia osvity, 1 (14), 158–198.
Yefimova, S. M. (2012). Yak zrobyty shkolu inkliuzyvnoiu? Dosvid proektnoi diialnosti. Kyiv: TOV Vydavnychyi dim «Pleiady», 152.
Kovalynska, I. (2012). Problemy mizhkulturnoi komunikatsii. Available at: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/4499/1/I_Kovalynska_NZ_2012_GI.pdf
Kozulia, V. (2020). Inclusive educational environment: essence and features. Youth and the market, 5 (184), 131–136.
Kozhemiakyna, N. I. (2002). Do pytannia pro shkilnu dezadaptatsiiu ditei pershoho klasu. Kyiv: Nauka i osvita, 187.
Kolodii, A. (2008). Amerykanska doktryna multykulturalizmu i etnonatsionalnyi rozvytok Ukrainy. Ukraina i SShA: vzaiemodiia u haluzi polityky, ekonomiky, kultury i nauky, 6, 5–14. Available at: http://political-studies.com/?p=578
Myronova, S. P. (2014). Metodyka korektsiinoi roboty pry porushenniakh piznavalnoi diialnosti. Kamianets-Podilskyi: Kamianets-Podilskyi natsionalnyi universytet imeni Ivana Ohiienka, 260.
Kolupaieva, A. A., Taranchenko, O. M., Bilozerska, I. O. et al.; Kolupaieva, A. A. (Ed,) (2012). Osnovy inkliuzyvnoi osvity. Kyiv: A. S. Kyiv, 308.
Pochebut, L. (2012). Teoriia mizhkulturnoi komunikatyvnoi kompetentsii. Naukovi pratsi. Sotsiolohiia, 184 (172), 14–18.
Prydatchenko, P. M. (2017). Inkliuzyvna osvita: stan i perspektyvy rozvytku v Ukrainy. Kyiv:FO, 180.
Pryshliak, O. (2019). The influence of legal theories of intercultural competence on the practice of professional training of specialists to intercultural interaction. Pedahohichnyi almanakh, 42, 129–136.
Savchyn, M. V., Vasylenko, L. P. (2006). Vikova psykholohiia. Kyiv: Akademvydav, 360.
Sizko, G. (2018). Psychological barriers in interaction with humans with special needs: causes and ways of fastening. Actual Problems of Psychology, 1 (50), 279–287. Available at: http://appsychology.org.ua/data/jrn/v14/i1/28.pdf
Bilenkyi, Ye. A., Kozlovtsia, M. A. (Eds.) (2006). Sotsiolohiia: slovnyk terminiv i poniat. Kyiv: Kondor, 372.
Starovoitov, A. (2022). Pro kryzu, viinu v Ukraini ta zberezhennia samoho sebe. Available at: https://healthcenter.od.ua/2022/04/01/psyhoterapevt-andrij-starovojtov-pro-kryzy-vijnu-v-ukrayini-ta-zberezhennya-samogo-sebe/
Tsentry kontroliu ta profilaktyky zakhvoriuvan, Natsionalnyi tsentr z vrodzhenykh vad ta vad rozvytku, Viddil rozvytku liudyny ta invalidnosti. Dani systemy danykh pro invalidnist ta zdorovia (DHDS).
Bennett, M. (2013). Basic concepts of intercultural communication: Paradigms, principles, & practices. Boston: Intercultural Press.
Ting-Toomey, S.; Bennett, J. M. (Ed.) (2015). Mindfulness. The Sage Encyclopedia of Intercultural Competence. Fullerton: Sage, 620–626.
Ionkyna, O. S. (2011). Situations of formation of professional and linguistic competence of a foreign student at the stage of pre-higher school preparation. Hrany poznanyia, 3 (13). Available at: http://grani.vspu.ru/files/publics/1325061001.pdf
Dementieva, T. I. (2005). Formuvannia komunikatyvnoi kompetentsii studentiv-inozemtsiv pidhotovchykh fakultetiv u protsesi navchannia. Kharkiv, 19.
Vysotska, O. (2015). Psykholohichni bariery pid chas vyvchennia inozemnykh mov: peredumovy formuvannia ta orhanizatsiia podolannia. Inozemna filolohiia, 128, 285–291.
Yakovleva, N. V. (2003). Psykholoho-pedahohichni umovy podolannia komunikatyvnykh barieriv u protsesi vyvchennia inozemnoi movy. Kyiv, 20.
Krashen, S. (1981). Second Language Acquisition and Second Language Learning. Oxford; New York: Pergamon Press, 161.
Hrutsiak, V. I. (2015). Deiaki osoblyvosti navchannia kytaiskykh uchniv na pidhotovchomu viddilenni dlia inozemnykh hromadian. Vykladannia mov u vyshchykh navchalnykh zakladakh osvity, 27, 16–24.
Lin, Y. (2012). Chinese International Student’s Intercultural Communication Competence and Intercultural Communication Apprehension in the USA. East Tennessee State University. Available at: https://dc.etsu.edu/etd/1516/
Zhunsi, Kh. (2013). Sotsiokulturni osoblyvosti adaptatsii
kytaiskykh studentiv do navchannia v universytetakh Ukrainy. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu imeni Alfreda Nobelia. Seriia: Pedahohika i psykholohiia, 1 (5), 36–31.
Tsisar, N. (2014). Ukrainian as a foreign language in chinese class: aspects of intercultural communication. Theory and Practice of Teaching Ukrainian as a Foreign Language, 10, 214–219.
Zozulia, I. Ye., Pozdran, Yu. V., Slobodianiuk, A. A. (2020). Rol dystantsiinoho navchannia u vyvchenni ukrainskoi movy yak inozemnoi. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Filolohiia. Sotsialni komunikatsii, 31 (70 (1)), 33–38.
Soroka, T. V. (2015). Skraibinh yak suchasna forma vizualizatsii navchalnoho materialu. Heohrafiia, 15-16 (284).
Osadchyi, V. V., Osadcha, K. P. (2014). Informatsiino-komunikatsiini tekhnolohii u protsesi rozvytku vizualnoho myslennia maibutnikh uchyteliv. Naukovyi visnyk Melitopolskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Pedahohika, 1, 128–133.
